Op dit moment (begin november 2016) is de rubriek ‘Vraag en Antwoord’ grotendeels bijgewerkt; met name zijn de antwoorden toegevoegd op de meeste vragen die bij de Informatieavonden in de verschillende dorpen zijn gesteld. Heeft u nog meer vragen, stuur een mailtje naar ‘Info@GlasvanAatotHunze.nl‘ en wij zullen uw vraag beantwoorden en desgewenst toevoegen aan deze rubriek.

In onderstaande vragenrubriek vind u verschillende vragen (met antwoorden) over de werkwijze en de planning bij de aanleg van het glasvezelnetwerk in ons Glas van Aa tot Hunze-gebied.

 

  • Werkwijze
  • Tijdpad
Expand All | Collapse All
  • 1. Waar komt mijn aansluiting in huis?
     

    Dat bepaalt u zelf, in samenspraak met de aannemer die de bekabeling verzorgt. Dit wordt de schouw genoemd.
    Dit kan zijn de meterkast, de plaats waar nu de tv- of telefoonkabel uw huis binnenkomt, of een andere plaats die handig is voor toekomstig gebruik en voldoende handig voor de 'aansluiters'.

    Bedenk daarbij dat op deze plaats een 'router' moet worden geplaatst die desgewenst een bedrade aansluiting krijgt naar uw 'vaste' computer en naar uw tv en van waaruit het eventuele draadloze netwerk (wifi) begint binnen uw woning.
    Zo'n aansluiting zit bijvoorbeeld 'mooi verborgen' in de meterkast, maar anderzijds wordt het bereik van het draadloze netwerk flink verminderd door het in een kast te plaatsen. Dan heeft u een mooi snel netwerk tot aan de meterkast, maar heeft u vanaf dat punt een trage draadloze wifi verbinding.
    Deze keuze moet u zelf bepalen, maar bedenk wel dat een 'ketting net zo sterk is als haar zwakste schakel'.

  • 2. Kan ik gebruik blijven maken van mijn bestaande router of modem ?
     

    Nee, dat kan niet.
    Net als in de bestaande situatie biedt uw dienstenaanbieder/provider u een eigen router/modem aan die hoort bij het af te sluiten abonnement. Zo zal het ook zijn bij een aansluiting op het glasvezelnetwerk via PLINQ en NetVisit.

  • 3. Kan ik mijn bestaande bekabeling binnenshuis blijven gebruiken?
     

     

    Heeft u vanaf uw modem op dit moment een vaste verbinding naar uw computer dan is deze in bijna alle gevallen ook geschikt voor de nieuwe situatie. Ook aansluitingen naar uw tv hoeven in principe niet aangepast te worden en u kunt uw bestaande (zelfs analoge) tv blijven gebruiken. Toch is het wel zaak deze bekabeling te laten controleren. Aansluitingen op kabels die jaren geleden zijn aangelegd zijn niet altijd berekend op de hoge internetsnelheden die op dit moment met glasvezel mogelijk zijn.
    Hetzelfde kan gelden voor uw tv-bekabeling; deze moet geschikt zijn voor smart-tv, als u optimaal wilt profiteren van de nieuwe techniek.
    Ook hier geldt: een ketting is net zo sterk als haar zwakste schakel.

    fig_zenderEen extra punt van aandacht is de snelheid van een eventueel bestaand draadloos netwerk. In veel gevallen zal het wenselijk zijn een zo snel mogelijke draadloze verbinding te realiseren, anders profiteert u onvoldoende van de nieuwe mogelijkheden die de snelle glasvezelverbinding u biedt.

  • 4. Kan ik die hoge glasvezel-internetsnelheid ook halen via wifi, binnenshuis?
     

    fig_zender

    Wifi is best snel, maar alleen als het optimaal gebruikt wordt. Dit is o.a. sterk afhankelijk van de plaats van de router en of er andere 'stoorzenders' in de buurt zijn, zoals wifi van de buren. Als de router verstopt zit in de meterkast en u wilt op een andere verdieping gebruik maken van snel internet, dan zal de snelheid tegenvallen. Het is dus zaak goed na te denken over de plaats van de router en om de juiste instelling van de router te kiezen (kanaal, frequentie). Wij raden u aan hierover advies te vragen bij het afsluiten van een abonnement bij uw toekomstige provider.

    Meer weten over wifi-snelheid en haar beperkingen, klik dan hier

  • 5. Als ik mijn huidige, oudere (niet-smart) tv nog een tijdje wil blijven gebruiken, wat moet ik dan extra aanschaffen om tv-zenders te kunnen ontvangen en programma's te kunnen opnemen?
     

    Omdat uw tv niet beschikt over een zg. digitale DVB-C ontvanger, heeft u een losse ontvanger nodig. Bijvoorbeeld de HUMAX 5050 is geschikt. Maar er zijn meer decoders, waaronder met harde schijf om programma's op te kunnen nemen. Uw elektronicazaak verkoopt ze, of ze zijn goed te vinden  op Marktplaats; daar worden ze vaak al voor € 50.- aangeboden.

    U kunt de router van de provider via een coax-kabel verbinden met de losse decoder.

    N.B het kastje dat u eventueel nu gebruikt voor sateliet-tv is niet geschikt voor glasvezel-tv; sateliet-tv heeft een andere codering.

  • 6. Hoe is de beveiliging bij beide providers geregeld?
     

    Zowel NetVisit als PlinQ maken gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van beveiliging bij gebruik van internet en email.

    Omdat beide providers service en klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan, hechten ze groot belang aan betrouwbaarheid en veiligheid van hun systemen.

    Let wel: beveiliging van uw eigen computer met behulp van een goede virusscanner blijft uw eigen verantwoordelijkheid en is het belangrijkste onderdeel van veilig internet gebruik.

     

  • 7. Hoe kan het dat je in huis voldoende hebt aan een normale internetkabel, terwijl je buitenshuis glasvezel nodig hebt ?
     

    Dit heeft te maken met twee dingen:

    • * de kabel binnenshuis is maar heel kort t.o.v. de bekabeling buitenshuis naar de 'dorpsverdeelkastjes', waardoor er veel minder signaalverlies optreedt.
    • * bij de bekabeling van de huidige netwerkbeheerders/providers moet de kabel (en daarmee de capaciteit) buitenshuis gedeeld worden door iedereen die aangesloten is vanaf de 'dorpsverdeelkastjes'; bij glasvezel heeft iedereen zijn eigen 'vezels', tot  aan de POP-stations.

    N.B. voor ons gebied zijn op dit moment 2 POP-stations gepland: 1 in Zuidlaarderveen en 1 in Oudemolen; dit kan nog aangepast worden in de aanbestedingsfase. Elk POP-station is voldoende voor ca. 2000 aansluitingen

  • 8. Bij overgang naar een andere provider kan ik mijn huidige provider-gebonden email-adres niet behouden; wie regelt de overstap?
     

    Het kiezen van een ander email-adres en de overstap naar dat adres zult u echt zelf moeten doen. Mogelijk kunnen familieleden of vrienden u hiermee helpen. Het aanmaken van een ander email-adres is echt heel makkelijk; het lastige is het op de hoogte brengen van iedereen die nu gebruik maakt van uw huidige adres.

    Overigens raden wij u aan een adres te kiezen dat niet gebonden is aan een provider. Mocht u ooit nog eens willen veranderen van provider dan hoeft u dan uw email-adres niet weer aan te passen. Er zijn voldoende goede gratis email-providers, met een uitstekende beveiliging waar u gebruik van kunt maken (bijvoorbeeld gmail of hotmail).

  • 1. Wat is de stand van zaken op dit moment ?
     
    • Eind augustus 2016 hebben we ons aangesloten bij de coöperatie Glasvezel Noord
    • Eind september is de abonnee-wervingscampagne begonnen; iedereen kan zich aanmelden via de websites van de providers of door een aanmeldingsformulier in te vullen
    • Huis aan huis is op alle adressen in onze dorpen een glasvezelpakket bezorgd, met daarin o.a. een informatiekrant en brochures van de providers
    • Vanaf 10 oktober  is een aantal informatieavonden gepland in de dorpen Zuidlaarderveen (10 okt.), Schipborg (12 okt.), Anloo (13 okt.) en Loon (19 okt.). Bovendien is er een informatiemarkt gepland in Gasteren op zaterdag 15 oktober. Zie elders op deze site.
    • De uiterste datum van aanmelding is 1 december 2016.
  • 2. Wat is de planning en welke stappen moeten nog worden genomen ?
     

     

    De planning en de te doorlopen fasen staan aangegeven op de site onder 'Planning'; klik hier